top of page

Cum sa slabesti rapid si sanatos?

Experienta mea.


Cu atat de multe tipuri de diete, planuri de antrenament, suplimente sau alte nebunii de genul, este normal sa apara confuzii in alegerea variantei perfecte de a slabi. Si daca si tu visezi la patratele si parti ale corpului bine definite, te invit sa parcurgi acest articol.


Deci vrei sa slabesti. Ideal ar fi si rapid si sanatos. Dar este evident ca:


Prea rapid ≠ Sanatos

Sanatos ≠ Prea rapid

In plus, daca scapi de multe kilograme intr-o perioada foarte scurta, nu numai ca nu este sanatos dar exista riscul sa le recapeti inapoi, mai ales daca ai slabit infometandu-te. Astfel, in cele ce urmeaza va voi vorbi despre cum am facut sa slabesc, ce strategie am folosit si de ce obstacole m-am lovit in acest demers.



1. Alimentatia


De fapt acest capitolul ar trebui sa se numeasca "Cantitati". Pentru ca atunci cand slabesti este extrem de important CE mananci, dar mai presus de asta este vital sa controlezi CAT mananci.


Alimentatia este mai importanta ca sala


Daca inca mai crezi ca patratelele si fesele tonifiate se fac exclusiv in sala, atunci poate e momentul sa reconsideri acest mod de a gandi. De-alungul parcursului pe care l-am urmat pentru a slabi si a ma tonifia, am observat un lucru extrem de important: alimentatia este mai importanta ca antrenamentele. Apreciez acest raport dintre alimentatie si activitatea fizica, ca fiind undeva la 80% nutritie si 20% antrenament.


Atentie insa! Alimentatie fara sport nu se poate, precum nici activitatile fizice fara un plan bine stabilit de alimentatie nu este posibil. Asta daca vrei sa obtii rezultate.


CUM AM FACUT EU:

  1. Ultima masa din zi nu depasea ora 18:30. Dar asta depinde foarte mult de programul tau. Regula pe care am incercat sa o urmez a fost sa mananc cina cu 3-4 ore inainte de a ma culca. Este vital ca dupa ultima masa sa nu ciugulesti diverse prostioare (chipsuri, ciocolata, etc).

  2. Am adoptat o dieta Low-carb cu carbohidrati "buni". Este important de mentionat ca am mancat carbohidrati. Dar nu din aia "rai". Pe scurt carbohidratii sunt substantele pe care corpul nostru le utilizeaza pentru a fabrica glucoza, implicit pentru a ne da energie. Carbohidratii se impart in doua categorii: carbohidrati simpli (cei rai) si carbohidrati complecsi (cei buni). Carbohidratii simpli (zahar, dulciuri, bauturi indulcite, produse de patiserie, biscuiti, produse fast-food, etc) sunt saraci in fibre, au indice glicemic si valoare calorica mari, pe cand cei complecsi (cereale integrale, majoritatea legumelor, nuci, orez, cartofi dulci, etc) au continut ridicat de fibre, valoare calorica redusa si stimuleaza metabolismul. Pro tip: Cauta superfoods sau super alimente pe google. Cu placere :)

  3. Nu am baut Cola! De cand ma stiu, nu sunt un fan al bauturilor carbogazoase dulci, astfel ca acest pas a fost destul de simplu pentru mine. Pentru a obtine rezultatele dorite am eliminat complet bauturile dulci din meniul meu. Pentru majoritatea insa (aka "Sefu" la Casa), aceasta este o etapa extrem de grea mai ales in conditiile in care aceste produse sunt omniprezente in viata de zi cu zi, iar zaharul din ele creeaza dependenta.

  4. Am avut grija CAT. Dupa cum spuneam la inceputul articolului, este vital sa mananci cu masura. La inceput mi-a fost extrem de greu sa reduc portiile de mancare, mai ales pentru ca "sa mananci totul din farfurie" era un concept bine inradacinat in mintea mea de catre bunici. Dupa ce am trecut de perioada de acomodare, in care am mancat doar 80% din farfuria zilnica, in mod natural nevoia de satietate era satisfacuta cu mai putin. Este vital sa treci de perioada de acomodare (la mine a fost cam 3 saptamani), apoi este floare la ureche.

  5. Am transformat scopul de a slabi intr-un stil de viata. Nu, nu mi-am setat sa slabesc incontinuu, mai degraba am transformat tot ce m-a invatat acest proces de slabire intr-un mod de viata. Am capatat anumite deprinderi in baza carora functionez eu cel mai bine. Cel mai important este sa ne cunoastem corpul si nevoile acestuia. Fiecare este diferit, astfel ca fiecare va avea "drumul" lui.


2. Sportul si activitatile fizice


Capitolul asta e despre miscare. Nu conteaza atat de mult sub ce forma, cat conteaza sa o faci. Si de la a zice pana la a face, e cale lunga.


Chiar si in prezent, experimentez foarte multe tipuri de antrenamente. De la clasicele ore de cardio la sala, pana la facut exercitii in casa cu televizorul pe youtube, nu prea exista scuze de a nu face miscare. Chiar si in perioadele in care simteam ca nu am timp deloc - tot gaseam 15 minute pe zi pentru a face un mic antrenament.


CUM AM FACUT EU:


  1. Clase de aerobic la sala. Antrenamentele de grup sunt o sursa excelenta de motivatie intrucat creeaza un mediu competitiv. Chiar si atunci cand simteam ca nu mai pot continua antrenamentul si muschii imi erau foarte obositi, gaseam motivatia necesara de a continua uitandu-ma in jur la "colegii" de sala si la antrenor. Satisfactia pe care o simti atunci cand termini o sesiune de aerobic de o ora "cu capul sus" creeaza dependenta. Fie ca mergeam la antrenamente tip body-pump, c-core sau chiar si pilates, la sfarsit storceam tricoul. Clasele de aerobic la sala sunt preferatele mele, doarece se muleaza perfect pe fraza "chiar si atunci cand nu mai poti, mai poti un pic".

  2. "Clase" de aerobic acasa pe Youtube. Pentru perioadele foarte aglomerate, am realizat ca timpul pe care il petreceam pe drum pana la sala, la sala si apoi pe drumul inapoi spre casa era un timp de care de multe ori, nu dispuneam. Astfel, in perioadele in care zilele mele au mai putin de 24h, deschid televizorul sau telefonul, intru pe youtube si "ma multumesc" cu un antrenament de 15-25 minute full-body cardio. Insa acasa, motivatia de a termina un antrenament este mult mai mica decat la sala, dar satisfactia este similara.

  3. Fitness cu "Sefu" la casa. Alternand cu perioadele de clase la sala si "clase" de acasa, merg periodic la antrenament cu Geo. Diferit putin fata de clasele de aerobic, antrenamentul cu greutati ma ajuta sa lucrez si sa imi tonifiez individual grupele de muschi.

  4. Jogging, inot, mers pe jos. Vara alerg de cateva ori pe saptamana prin cartier / parc, pret de cativa kilometri la fiecare sesiune. Iarna, alternez antrenamentele mele obisnuite si cu cateva ture de bazin. In ambele sezoane merg foarte mult pe jos. Nu mai zic de vacantele cu Geo, in care mergem pe jos chiar si 30 kilometri pe zi.

Revizuind un pic ce am scris pana acum, imi dau seama ca acest proces este despre cunoastere. Cunoasterea de sine. Practic, cu cat am inceput sa imi cunosc mai bine corpul si reactiile acestuia la anumiti stimuli, cu atat am inceput sa-mi adaptez stilul de viata la ceea ce functioneaza in prezent pentru mine. Deci, un toast pentru cunoastere!


Si pentru ca nu toate au fost roz din prima, mai jos regaseste si etape de la care am avut ce invata, de-alungul experientei mele.



CE NU AM FACUT BINE:

  1. Am avut asteptari foarte mari intr-un timp mult prea scurt. Am inteles, dupa o perioada agonizanta in care urmaream rezultate la nivel orar, ca acest proces este unul care se va petrece in timp. Deci, da-i timp. Integreaza procesul in daily business-ul tau. Uita de rezultatele pe termen scurt, concentreaza-te pe fapte concrete!

  2. Ma cantaream zilnic. La inceput, ma cantaream zilnic si nu vedeam niciun progres. Abia dupa ce mi-am planificat perioade de cantarire (la o luna, la 3 luni, etc), am realizat ca progresul este acolo. Se intampla, dar nu-i dadeam suficient timp cu nerabdarea mea.

  3. Mancam prea putin. Ajunsesem intr-o perioada in care mancam foarte putin zilnic, practic faceam o forma de infometare. Inevitabil aceasta perioada era urmata de o etapa "de revenire" in care mancam chiar mai mult decat inainte iar progresul obtinut in cateva luni, risca sa fie pierdut in cateva saptamani. Am inceput sa ma tin de planul meu alimentar, mancand ce trebuie, dar mai ales cat trebuie.


Tu cum ai facut sa slabesti?


Cu sportivitate,

Mada, Sefa la Casa

@TheGuy


bottom of page